.

.
.

26 Haziran 2009 Cuma

FOLKLORİK KİTRE BEBEK SERGİSİ

Bugün nihayet biraz iyileştiğime karar verip Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde açılan "Folklorik Kitre Bebek Sergisi"ni kapanmadan görmeye gittim. "Anadolu'da Gelin Başları" temalı sergi Türkiye'deki Kız Meslek Liseleri arasında açılan bir yarışmaya katılan bebeklerden oluşuyordu. Üstteki fotoğraf ilk üçe giren ve mansiyon kazanan bebekler ki benim kanımca dereceye giremeyenler arasında çok daha iyileri vardı. Bebeklerin ana malzemesi geven dikeninin özsuyu olan kitre, pamuk ve gövde iskeletini oluşturan telden oluşuyor. Kitre ayrıca ebru sanatında ve tıbbi alanda da kullanılıyor.
Sergideki bebekleri tek tek dolaşıp başlıkları inceledim. Yüz ifadeleri en manalı ve başlıkları en orijinal olanları kendimce belirledim. Yukarıdaki Ankara Gelini, malum Ankara'dayız, bulunduğumuz şehre ayrıcalık tanımak gerek. Üstelik hem bebek, hem de başlığı çok güzeldi. Fesindeki elmaslara ve boynundaki beşibiryerdelere bakılırsa zengin yere gelin gitmiş kızımız.
Bu benim hemşerim, malum hem ana hem baba tarafımız Niğde'li, o zaman bu da kontenjandan Niğde'li Gelin. Bir türkü vardı değil mi: "Derdimin dermanı iğdeli gelin" diye. Bizimki de:"Serginin sultanı Niğde'li gelin". Salonun her köşesine baktım ama Antalya gelini bulamadım, neden acep, gözümden mi kaçtı ki?
Efendim, bu yüksek hotozlu, kasıntı gelinimiz İstanbul dolaylarından, saraylı muhtemelen. Ne dersiniz, biraz yaşı geçmemiş mi?
Uşak-Banaz'lı Gelin'imiz biraz gönülsüz gibi ya da "Hem ağlarım, hem giderim" diyen cinsten. Bir zamanlar "Hanımağa" diye bir dizi ve orada Sadri Alışık'ın canlandırdığı bir "Banaz'lı İsmail" karakteri vardı. Başlığının şatafatına bakılırsa kızımız oraya gelin gidiyor.
Bu minyon yüzlü, güzel kızımız güneyden, "Hatay Gelini". O kadar çok örtüsü var ki etrafı duymakta zorlanacak korkarım.
Gelinlerin içinde en güzeli ve en mutlusu bence bu "Bursa-Orhaneli Gelini". Şuna baksanıza ne kadar huzurlu, gözlerinin içi gülüyor. Sevdiğine kavuşmuş belli.
"Amasya Gelini"nin gittiği ev çok mutaassıp anlaşılan. Baksanıza ağız, burun örtük, gözlerinde de korku var yavrucağızın. Takı bile takmamışlar üstelik. Ne diyelim, Allah yardımcısı olsun.
Yukarıdaki bebeklere gelince, bunlar ve daha başka bebekler Türkiye'yi temsil edecek bebek olmak için seçilmeyi bekliyorlar. Biz de bir anket formu alıp seçimimizi yaptık, oyumuzu verdik, hangisine mi? Sol taraftaki ceylan bakışlıya...
Hayli zor ve emekli bir çalışmanın ürünü olan bebekleri görmekten ben çok memnun kaldım. Hatta öğrenip yapmak istedim. Sizlere de gidip görün diyeceğim ama ne yazık ki sergi bugün itibarıyle kapandı. Kısmet, seneye başka bir temada izlemek nasip olur dilerim.

1 yorum:

  1. Hatay eglini Çinli'ye benziyor :) Yüz ve mimik olarak bütün duyguyu ne güzel hissetmişsin :)
    Uşak Banaz'lı gelin Mısır piramitlerindeki kadınlara benzemiş :)Gezmediğime pişman olmuştum ama neyseki görmüş kadar oldum sayende :)
    Çok teşekkürler..
    Öpüyorum bütün duyarlılığımla..

    YanıtlaSil