.

.
.

9 Ağustos 2024 Cuma

TEMMUZ DÖKÜMÜ / 9 AĞUSTOS

Ağustos pek keyifli gelmedi. O kadar da "Hoş gel" diye yalakalık yapmıştım oysa, ülke sıkıntılarına bireysel sıkıntılar da eklenince güzel bir giriş yapamadık. Instagram kapanınca Facebook'a mum olduk ama o da çekilir şey değil.  Eş-dost paylaşımının arasına saçma-sapan reklamlar, çeşitli grupların "bakın falanca artizimiz ve ailesi, hadi bir maşallah deyin-ki çoğunluğu dizilerden alınma kareler-fotoları, abuk sabuk yemek videoları girip bıktırıyor. Neyse geçelim tatsız mevzuları, gecikmeli bir Temmuz dökümü yapalım.

Temmuz güzel bir aydı, bir kere oğlum doğmuştu. Ayrıca kız kardeşle Ankara'yı adımlamalar, güzel apartmanları arşivlemeler, parklar-bahçeler, arkadaşlarla buluşmalar, Umut'la kikirdeşmeler derken geçiverdi gitti:


Kitap okuma ve dinleme açısından da verimli bir ay oldu Temmuz:


-"Çevrimiçi"nden daha önce de bahsetmiştim. Sevgili Ayşe Başak Kaban'ın sosyal medyayı konu alan, birbiriyle bağlantılı öykülerinden oluşan bir kitap. Ben çok severek okudum, okuyanlardan gelen eleştiriler de gayet olumlu. O yüzden derim ki, siz de okuyun...

-"Ev, Kadınlar, Seks"Bu kitabı bitirene kadar cinlerim tepeme çıktı, yaklaşık 120 sayfa boyunca boşanmak isteyen karısına çemkiren Franz'ın ağzına ıslak banyo terliğiyle vurmak istedim. Bu da kitaptaki eril dilin ne denli başarıyla kullanıldığının ispatıdır. Tüm kitapta yer alan monolog okumayı zorlaştırsa da konu itibarıyla çok gerçekçi buldum...

-Maggie O'Farrell'den daha önce "Hamnet"i okumuş ve çok beğenmiştim. "Evlilik Portresi"ni de en az onun kadar, hatta daha çok sevdim. Kitabın konusu Ferrara Düşesi Lucrezia di Cosimo de' Este'den esinlenmiş hüzünlü bir öykü. okuyun derim...

-"Kanada" bazı bölümleri biraz fazla uzatılmakla birlikte bu ay okuduğum en iyi kitaplardan biriydi. Amerika'da küçük bir kasabada sıradan bir yaşam sürerken anne-babalarının yaptığı aptalca banka soygunu yüzünden hayatları değişen 15 yaşındaki ikizlerin, daha doğrusu ağırlıklı olarak, Kanada'ya gitmek zorunda kalan erkek olanının öyküsü ustaca anlatılmış. Bu ay genellikle hacimli kitaplar okudum, Kanada'da onlardan biriydi. 

-Ruhumun kadını Isabel Allende, "Ruhumun Kadınları" adıyla kurgu dışı bir kitap yazmış bu sefer ve çok da iyi etmiş. Feminist bir söylemle hayatında iz bırakan kadınları, daha doğrusu ezilen, ikinci sınıf kabul edilen, bunun yanında mücadeleci, yılmayan tüm kadınları konu etmiş. Kitabında da söz ettiği gibi ilerleyen yaşına rağmen enerjisini koruyan, hayatı yılmadan göğüsleyen bu muhteşem kadın için dileğim daha pek çok kitaba imza atması...

-Her ne kadar öyle umarak başladıysak da "Lincoln Otoban"ını tam anlamıyla kat edemedik. Araya bir sürü olay girdi. Güzel ve heyecanlı başlamıştı ama sona doğru nedense çocuk kitabı okuyormuşum duygusu hakim oldu bir ara. Yine de final hayal kırıklığına uğratmadı. "Moskova'da Bir Beyefendi" güzelliğinde olmasa da okunur...

-"Arafta Düet" Sehalattin Demirtaş ve Yiğit Bener tarafından birbirlerini hiç görmeden yazılmış bir kitap. Emekli bir 12 Eylül komutanı ile o yılların devrimci öğrencisi, şimdinin avukatını bir araya getiren bir iç hesaplaşma kitabı olmuş. Hangi karakteri kimin yazdığı ise meçhul...

-Bu ay okuduğum, aklımda tek satırı bile kalmayan en tatsız kitap olarak niteleyebilirim "Margaret Teyzemin Aynası"nı. Ben okudum, siz okumayın :)

-Ve harika bir gezi kitabı, bir gezi kitabından çok daha fazlası hatta Kadir Işık'ın "Yolda Olmak"ı. Tiflis'ten başlayıp İran'ın çeşitli şehirlerine, oradan Irak'a geçen yazar şehirleri bir turist gibi değil de sosyolojik yönlerini öne alarak gezmiş. Ben çok beğenerek okudum. 

-Ayın son kitabı ise Yonca Tokbaş'ın koşma macerasını anlattığı oldukça keyifli bir bir kitap: "Koşmak ve Kendini Bulma Sanatı"Dubai'de kararsızca başlayan koşma macerası onu uluslararası maratonlara, en zor parkurlara kadar taşımış. Bu kitap azmin öyküsü, gerçekten istenir ve çalışılırsa nerelere varılabileceğinin hikayesi. Bir gün içinde okuduğum bu akıcı kitabı bitirdiğimde yazar ile Ultra parkuru koşmuş kadar nefes nefeseydim.
Kendini bulmanın binbir yolu var, yazar onu en mutlu edeni seçmiş: Koşmak
Okuyun bu kitabı, koşmaktan hoşlansanız da hoşlanmasanız da Yonca Tokbaş'ın anlatımını, başarı öyküsünü seveceksiniz. Kimbilir belki içinizde uyuyan, haberinizin bile olmadığı koşmak isteği birden uyanıverir 😊

Gelelim dinlediklerime:


-Bugüne kadar ihmal ettiğim için kendimi kınadığım Kemal Tahir'in okumadığım ve okuyup üzerinden çok zaman geçtiği için unuttuğum ya da bugünkü aklımla okumak istediğim kitaplarını Storytel sayesinde keyifle dinliyorum. Hem de seslendirmeyi "Karılar Koğuşu"ndaki gibi Murat Eken yaptı ise. Bu ay dinlediğim iki Kemal Tahir kitabı da beni çok mutlu etti. TRT için dizi olarak çekilip sonra yok edilen "Yorgun Savaşçı"yı da çok keyifle dinledim. 

-Yine sevdiğim eski bir yazardan, Yakup Kadri Karaosmanoğlu'ndan çok yıllar önce okuduğum iki kitabı tekrar dinledim: "Yaban" ve "Kiralık Konak". Şahaneydi dememe gerek var mı?

-"Çarşamba Çikolataları" ile "Çocukluğum ve Çocuğum" adını ilk kez duyduğum bir yazarın kitapları oldu. Aslı Kocaeli'nin özellikle "Çarşamba Çikolataları"nı severek dinledim. 

-Volkan Sönmez'in önce "Fırsatçı"sını dinledim, buraya eklemeyi unutmuşum. Eğlenceli bir kitap olunca ikinci kitabını da dinledim: "Tek Başına". Gelgelelim ikinci kitap birincinin konu olarak neredeyse aynısı olunca yazarı bir daha listeme almamaya karar verdim. 

Filmlere gelince:


Temmuz ayında eskilere daldım biraz, "Samanyolu" malum, beni çocukluğumda izlediğim sinemalara götürdü. "Hiroshima Mon Amour" ise uzun zamandır izlemek istediğim bir film olarak etkiledi beni.
"Hayat"ı sinemada izledik kız kardeşle, epeydir meraktaydım. Bazı eksiklikleri olmasına rağmen sevdim.
"In Hıs Fortress ya da "Onun Kalesinde" bir belgesel. 2 yıl önce kaybettiğimiz Latif Demirci'nin kızı Yasemin Demirci'nin babasını anlattığı 20 dakikalık bir kısa film.
"Ara" beni çok sıkan anlamsız bir filmdi, "Aynı ipte Asılı" ise ondan daha beterdi. 

Bu ay herhangi bir etkinliğe katılmadığım gibi dizi izleme fırsatım da olmadı.

Ve son olarak kahvelerimizi gelsin, ferahlayalım:





13 yorum:

  1. yine dolu dolu dopdolu bir ay olmuş ne güzel :) oğluşa nice mutlu ve sağlıklı yaşlar, kızkardeşle bol gezmeler diliyorum :)
    eylül ayında şu kahvelerden birini benimle içmenizi diliyorum bir de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sağol Şulecim, bu ay şeytanın bacağını kırdım epey okudum. O dileğine ben de katılıyorum can/ı gönülden...

      Sil
  2. hesap yapmaya çalıştım işin içinden çıkamadım, bu kadar çok okuyabilmene hep ve daima imrenerek bakacağım Leylak'cığım, alkış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Normalde daha çok okurdum sevgili Joe ama hem bu aralar gözümdeki sıkıntı, hem de Ankara'da çocuklarla falan hemhal olunca kendime vakit pek fazla kalmıyor. Yine de bir ara tıkanmıştım okuma konusunda, buna razıyım. Çok sevgiler...

      Sil
  3. Temmuz dökümü gecikince meraklanmıştım Leylakcığım, umarım artık her şey yolundadır.
    Kucaklıyorum. <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yoluna girmesi için duacıyız hep birlikte Ekmekçim, bakalım, yarın belli olur gibi...

      Sil
  4. Sizin bu çalışkan listeleri okudukça benim de böyle sıkı okuyabildiğim (izleyebildiğim, dinleyebildiğim) günleri özlüyorum. Bu sene neredee..Ne yapalım? Bu ara böyle, azar azar. Yakın zamanda bir Petros Markaris daha okudum, Balkan Blues. Göç ve göçmenlik üstüne öyküler. Siz de okumuşsunuz, gördüm. Her seferinde aynı tuzağa düşsem de bu sene ikinci defa olmak üzere Elif Şafak da okudum; On Dakika Otuz Sekiz Saniye. Kolay okunuyor ama yine ve tekrardan bir şeylere sinirleniyorum (belki eskiyle şimdinin farkına, yine de bırakmadan okuyorum). Sonra elime bir Bolano alıyorum, Tılsım, işte ya diyorum işte, benim sevdiğim kapılıp gittiğim, okuyup kaybolmaya değer dediğim tam da bu. Zambra'nın amcası, babası, dayısı, atası. Zambra seviyorum ya, illa ona da bağlıyorum. :)
    Siz güzel güzel okuyor yazıyorsunuz, benim burada çenem düşüyor. :) Daha uzatmadan susup çekiliyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen böyle oluyor sevgili Neslihan, ne kadar istesen de okuyamıyorsun. Düzelir, yaz sezonu başka uğraşlar da olunca pek vakit kalmıyor okumaya, sıcak ayrı etken tabii. Bolano ile Şafak kıyaslamasına güldüm :) Siyah Süt son Şafak kitabım oldu, üstü kalsın. Bolano müthiş bir yazar, o devasa 2666'yı soluksuz okuttu ya pes diyorum.
      Çenen hep düşsün burada, uzun yorum okumak çok keyifli...

      Sil
  5. Elbette çok keyifle okudum, yazı şahsıma dönük turnusol kağıdıydı bir yanıyla, utandım. Size yetişebilmek mümkün değil elbette, en azından ben de okudum yahu diyebilseydim iyiydi Leylak Dalı öğretmenim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okursunuz nasılsa Buraneros, her ay aynı kapasiteyi ben de bulamıyorum. Bu ay mesela elimde tek kitap bitmedi gitti ama birtakım sağlık sorunları vardı eşimin onunla uğraşıyoruz, çok da fırsat olmadı. Çok sevgiler, selamlar Angara'dan :)

      Sil
  6. Ben ancak blog ve radyo tatile girdiğinde kitaplara dönebilmişken, sizdeki liste beni şoka uğrattı, bravo diyorum.. :) Kahveler ise afiyet şifa olsun dedirtti bana. Sonraki ay serinliğiyle, içinde barındırdığını imgelediğim güzel olaylarıyla gelsin hepimize.
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yılların getirdiği bir alışkanlık, sanırım biraz da hızlı okuyorum sevgili Momentos o nedenle olsa gerek. Okumayı öğrendiğim günden bu yana kitaplar en iyi dostum oldu, iyi ki diyorum. Umarım bir gün bir blog toplantısına ben de dahil olurum, kahveleri karşılıklı içeriz. Dilekleriniz için çok teşekkürler, sevgiler...

      Sil
  7. Kahve serisi çok hoşuma gitti :). Evlilik Portresi ve Hamnet çok karşıma çıkan sosyal medyada da popüler olan kitaplar, merak ediyorum. Richard Ford'un Vahşi Hayat'ı elimde seversem Kanada ile devam etmeyi düşünüyorum çünkü iki kitabı da çok seviliyor. Jaguar yayınevine zaten bayılıyorum, şu ana kadar o yayınevinde okuyup da sevemediğim olmadı. Margaret Teyzemin Aynası kapağı çok ilgi çekici ama konusunun öyle olmaması üzdü :/. Hayat filmini ben de sinemada izledim ve beğendim.

    YanıtlaSil