.

.
.

20 Mart 2017 Pazartesi

YOVURTLU PAKLA

"Yovurtlu pakla", anneannem ├Âyle derdi ­čśÇ

K─▒sa bir s├╝re i├žin d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kt─▒m, niyetim ├Ânce PTT ┼čubesine u─čray─▒p paket yollamak, sonra marketten kahve al─▒p d├Ânmekti. D├Ând├╝m d├Ânmesine de sadece kahveyle de─čil tabii, ├╝├ž koca po┼četle. Bu gitti─čim market peyniriyle me┼čhur, y─▒llar ├Ânce k├╝├ž├╝c├╝k bir d├╝kkanda "d├╝nyan─▒n en g├╝zel peyniri" slogan─▒yla satt─▒─č─▒ beyaz peynir pek ra─čbet g├Âr├╝nce a├ž─▒ld─▒, sa├ž─▒ld─▒, yay─▒ld─▒. ┼×imdi bizim mahallede kocaman bir yeri ve birka├ž semtte de ┼čubesi var, peynirlerse mekan kadar geli┼čti, hangi ├že┼čitten isterseniz al├ós─▒yla mevcut, kendisini sevme sebebim de bu zaten. 

Kahve almak niyetiyle girdim ya, az daha unutup almadan ├ž─▒k─▒yordum. Kahve yerine peynir, ├Âzel imalat s├╝zme yo─čurt, makarna, ┼čap┼čahane bir tava ekme─či, cevizli acuka sosu, tane karabiber (ki bunlar─▒n hi├žbiri akl─▒mda olan ┼čeyler de─čildi, ah market raflar─▒ ah) al─▒p kasaya y├╝r├╝yordum ki kahve sol yan─▒mdan seslendi: "Hi┼čt hoop, hem┼čerim nereye bensiz? Sen buraya ne sebeple geldiydin? G├Ârd├╝n g├╝zelleri beni unuttun" dedi, evet ├Âyle dedi, kimse duymad─▒ ama ben duydum. "Pardon ya" dedim, "seni unutur muyum iki g├Âz├╝m├╝n ├ži├žaaa, ben senin ad─▒na blog a├žm─▒┼č kad─▒n─▒m, affeyle dalm─▒┼č─▒m" diyerek att─▒m sepete, ba┼č─▒n─▒ ok┼čay─▒p g├Ânl├╝n├╝ almay─▒ da ihmal etmedim. Gelmi┼čken manav reyonuna da bir bakay─▒m dedim, aa bir de ne g├Âreyim anneannemin paklas─▒. Yerle┼čtirildi─či kasada g├Âr├╝c├╝ye ├ž─▒kma zaman─▒ gelmi┼č gelinlik k─▒z gibi k─▒r─▒t─▒p duruyor. Yana┼čt─▒m yan─▒na ve bir s├╝reli─čine ruhum u├žup marketten d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kt─▒. 


Ben evleninceye kadar ailemle Ankara'da ya┼čad─▒m, sonra evlenip Denizli'ye yerle┼čtik, orada bir okula tayinimiz de ├ž─▒km─▒┼čt─▒ ayn─▒ zamanda. 1,5-2 y─▒l kadar kald─▒k orada, unutamayaca─č─▒m g├╝zellikte g├╝nler ge├žirdim ailemden ve al─▒┼čt─▒─č─▒m ┼čehirden ayr─▒ kalman─▒n h├╝zn├╝ ve ├Âzlemi her daim y├╝re─čimde olsa da. O aralar ne hikmetse konut s─▒k─▒nt─▒s─▒ vard─▒ ve uzun ├žabalar sonucu ┼čehrin d─▒┼č mahallelerinden birinde bir ev bulmu┼čtuk. Komik bir evdi, kullan─▒┼čs─▒zd─▒, kurdu─čumuz soba bacan─▒n yanl─▒┼č yerde olu┼čundan dolay─▒ her daim akard─▒, tren gibi i├ži├že odalar─▒, mavi marleyleri, cart ye┼čil duvarlar─▒ ve tam salonun orta yerinde pembeye boyal─▒ bir y├╝kl├╝─č├╝ vard─▒. Neredeyse salon b├╝y├╝kl├╝─č├╝nde bir mutfa─ča sahiptik ve o koca mutfakta adeta kaybolan 1,5 metrelik bir tezgahta ├Â─črendim yemek pi┼čirmeyi. Sonbaharda evlenmi┼čtik ve ben ilkbaharda baya─č─▒ iyi bir a┼č├ž─▒ olmu┼čtum s─▒f─▒rdan ba┼člamama ra─čmen. Bu s├╝re├žte bana yazd─▒─č─▒ yemek kitab─▒yla yol g├Âsteren Leman C─▒l─▒zo─člu Ery─▒lmaz'a ve bu kitab─▒ bana hediye eden kuzenim Emo┼č'a m├╝te┼čekkirim. ─░lk zamanlar o kadar elimin uzant─▒s─▒ haline d├Ân├╝┼čm├╝┼čt├╝ ki kitap e┼čim "Bu kitap kaybolsa a├ž kal─▒r─▒z" diye dalga ge├žerdi. ─░┼čte a┼č├ž─▒l─▒─č─▒ ilerletti─čim zamanlarda bir bahar ba┼člang─▒c─▒nda ┼×eytan Pazar─▒'nda dola┼č─▒rken rastlad─▒m baklaya. ─░yice turfandayd─▒. ┼×eytan Pazar─▒ ┼čehrin ortas─▒nda kurulan, her daim a├ž─▒k, rengarenk bir pazar yeriydi. Tezgahlar aras─▒nda kaybolmaya bay─▒l─▒rd─▒m, hele de bahar aylar─▒nda. Nergisler, baklalar ve kazanlarda kavrulup mis kokular─▒n─▒ havaya sa├žan leblebilerle kaz─▒nm─▒┼čt─▒r haf─▒zama. Hala zaman zaman r├╝yalar─▒ma girer. Sonraki gidi┼člerimde ne yaz─▒k ki eski g├╝zelli─čini kaybetmi┼čti, ad─▒ da ne hikmetse ┼×eytan Pazar─▒'ndan Melek Pazar─▒'na evrilmi┼čti. ├çocukken baklay─▒ hi├ž sevmezdim, ne zaman sofraya gelse burun k─▒v─▒r─▒r, yiyecek ba┼čka bir ┼čey arard─▒m. Gen├žli─čimde birdenbire ilgi alan─▒ma girdi, hele de turfandayken pek sever oldum. San─▒r─▒m ┼×eytan Pazar─▒'nda rastlad─▒─č─▒mda iyice turfandayd─▒ ki epey bir para bay─▒l─▒p ald─▒─č─▒m─▒ hat─▒rl─▒yorum. Elimle pi┼čirdi─čim ilk baklayd─▒ o ve ondan sonra ne zaman bakla pi┼čirsem penceresinden i├žeriye solgun bahar g├╝ne┼či vuran kocaman mutfa─č─▒m─▒ ve Denizli'yi anar─▒m. Markette bakla kasas─▒n─▒n ba┼č─▒nda ka├ž dakika ge├žirdim bilmiyorum ama hayalen gitti─čim Denizli'den geri d├Ând├╝─č├╝mde bakla tart─▒l─▒p market sepetime yerle┼čmi┼čti bile. Az evvel de mutfa─ča gidip alt─▒n─▒ s├Ând├╝rd├╝m. Art─▒k mevsiminde bir ya da ta┼č ├žatlasa iki defa pi┼čiriyorum, eski d├╝┼čk├╝nl├╝─č├╝m yok ama s─▒rf Denizli'yi hat─▒rlamak i├žin al─▒yorum desem yeridir. Bu kadar nostaljiden sonra gidip d├╝d├╝kl├╝ tencerenin kapa─č─▒n─▒ a├žay─▒m. G├╝zel an─▒lar─▒n─▒z ├žok olsun...

16 yorum:

  1. Ben pek yemedimde e┼čimde cok sever bunu Kavurmasini sever oda :) ellerinize saglkk ­čĺÖ­čĺÖ­čĺÖ­čî╝­čî╝

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Kavurmay─▒ h├ž denemedim, zaten dedim ya turfandayken bir-iki pi┼čer sonra i├ž baklaya d├Ânerim enginarla.

      Sil
  2. Annem ├žok sever baklay─▒.Bah├žesine kendine yetecek kadar eker.Olunca da afiyetle yer.Ne g├╝zel de─čil mi bir yiyece─čin bize g├╝zel ┼čeyler hat─▒rlatmas─▒.T─▒pk─▒ baklan─▒n size Denizliyi hat─▒rlatmas─▒ gibi...Kaleminize sa─čl─▒k yine ├žok s─▒cak bir yaz─▒ ile kar┼č─▒la┼čt─▒m.:)

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. ├çok te┼čekk├╝rler, annenize de afiyet olsun :) Sevgiler...

      Sil
  3. bizde de enginarl─▒ yap─▒l─▒r. ben sade severim yo─čurtlu :D

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Enginara i├ž bakla yak─▒┼č─▒r ama bu kabuklusu yo─čurtlu g├╝zel olur :)

      Sil
  4. An─▒lar..Nerede olursan ol yakal─▒yor insan─▒. ─░nan─▒r m─▒s─▒n tam baklaya g├╝zelleme yazmak ├╝zereydim ben de. Ge├žen gece Rayu┼č telefon a├žt─▒ "yar─▒n kahveye bir s├╝rprizle geliyorum in┼čallah korktu─čum olmaz" dedi. Sadece "bakla" dedim. Ben de yapm─▒┼čt─▒m. Bu aram─▒zda ├žok s─▒k olur. Baklay─▒ hem bahar─▒ m├╝jdeledi─či i├žin severim hem de tad─▒ i├žin. Allah a─č─▒z tatlar─▒m─▒z─▒ bozmas─▒n diyelim..

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Asucum kalp kalbe kar┼č─▒ym─▒┼č demek :) Baklal─▒ kalpler ahaha :)Bakla m├╝him bir ┼čey yav, fal bile onunla a├ž─▒l─▒yor. Ayr─▒ca bir s├╝r├╝ an─▒ getirdi akl─▒m─▒za bak. Rayu┼č'a benden ├žok selam ve ikinize de sevgiler...

      Sil
  5. Bakla sevilmez mi yahu?
    Ben tapar─▒m kendisine. Cuma ├Â─členleri yaz─▒ evinden ├ž─▒k─▒nca karn─▒m ac─▒km─▒┼č oluyor. Miniminnac─▒k bir d├╝kkan var. ├ť├ž masal─▒. Zeytinya─čl─▒lar falan. Nefis ┼čeyler yani. Bakla ├ž─▒kt─▒─č─▒ndan beri her hafta bakla yiyorum. An itibariyle a─čz─▒m─▒n suyu akt─▒. San─▒r─▒m bu cuma yine bakla yiyece─čim :)

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Yok benim a┼čk─▒m o kadar abart─▒l─▒ de─čil, mevsiminde bir, en ├žok iki. Ama i├ž baklay─▒ enginarla birlikte s─▒k yapar─▒m. Yaln─▒z komik bi┼či oldu, d├╝n kocam ra─čbet etmedi baklaya, ben biraz yedim, kalan─▒n─▒ dolaba kald─▒rd─▒m. Bir yandan da d├╝┼č├╝n├╝yorum "bakla ertesi g├╝ne kalmasayd─▒, dokunabilirmi┼č, o mealde bir┼čeyler okuduydum" diye. Sabah da bu d├╝┼č├╝nceyle kalkt─▒m aa bir bakt─▒m tezgah─▒n ├╝st├╝nde bakla kab─▒ bombo┼č, kocam gece hepsini g├Ât├╝rm├╝┼č. ├ťlen do─čru d├╝r├╝st yememi┼čtim bile. Belli oldu bir daha al─▒nacak :)Sana da cuma i├žin afiyet olsun.

      Sil
  6. Tarifi de yazsaydiniz keske. Ben de cumartesi aldim. Annem ve kardesimin alerjisi var. Tek basima yemeye korkuyorum ama su vakte kadar bir sey olmamisti. Bayilirim baklaya.

    Yan─▒tlaSil
    Yan─▒tlar
    1. Yok tariflik bir ┼čey ya, benim fasulye, bakla pi┼čirmede klasik olay─▒m. Ay─▒kla, so─čan─▒n─▒ do─čra, zeytinya─č─▒n─▒ ekle, biraz ┼čeker, tuz. Kar─▒┼čt─▒r, at d├╝d├╝kl├╝ye ya da tencereye, kapat kapa─č─▒n─▒. Su koymuyorum, kendi suyunda. Ben baklaya sal├ža koymam ama istersen biraz ekleyebilirsin. Fasulyede ilaveten bol domates oluyor tabi.

      Sil
    2. Kalkip yapiyorum hemen. Bir de kek yapicam yine, sizin tariften.

      Sil
  7. K├╝├ž├╝kl├╝─č├╝mde ben de g─▒c─▒k kapard─▒m bakla pi┼čince, ┼čimdi de bay─▒l─▒yorum... Ne g├╝zel anlatt─▒n─▒z ├ľ─čretmenim...

    Yan─▒tlaSil
  8. Ben de ne zaman bakla pi┼čse dere otuna kar─▒┼čan o kokusunu i├žime ├žekti─čimde bahar─▒n geldi─čini anl─▒yorum..

    Yan─▒tlaSil
  9. Ben de hi├ž sevmem baklay─▒. Sevmeme bedenim de ayr─▒ bir yaz─▒ konusu. ─░├ž baklay─▒ severim ama. Bizim ailenin b├╝t├╝n kad─▒nlar─▒ da ├žok iyi pisirir ben hari├ž. Ben su peynir satan marketi merak ettim. ☺

    Yan─▒tlaSil