.

.
.

24 Aralık 2019 Salı

24 ARALIK (2019 BİTERKEN)



Yeni yılın gelmesine bir hafta kalmışken bir döküm yapayım istedim her yıl sonu yaptığım gibi. 2019 bize giderayak şahane bir armağan sundu ama buradaki konu daha ziyade kültürel ve sanatsal anlamda bünyeme neler kattığı olacak. Filmler ile başlayalım.

Bu yıl gerek sinemada, gerek Netflix ve bilgisayarda 70 film izlemişim. İçlerinde en beğendiklerime gelince, yabancı filmler kategorisinde şöyle bir sıralama yapabilirim:

-Joker/USA
-Kefernahum/Lübnan
-Dogman/İtalya-Fransa
-Woman at War/İzlanda
-Parazit/Kore
-Şirin'in Kalesi/İran
-Üç Yaz/Brezilya
-Görünmez Yaşam/Brezilya
-Geride Kalanlar/Macaristan
-Benim Güzel Oğlum

Yerli filmlere gelince:

Çok fazla yerli film izlemedim ama gördüğüm filmler arasında 
-Kızkardeşler
-Görülmüştür
bu yılın en izlemeye değer filmleri idi. 

Dizilere gelirsek:

TV'de tek bir dizi izledim bu yıl, "İstanbullu Gelin", tüm saçmalıklarına, tutarsızlıklarına rağmen sevdim, final yapınca da izleyeceğim hiçbir dizi kalmadı. Diğer mecralarda izlediğim diziler arasında  yerlilerden "Masum"u tek geçerim. Yabancılar içinde favorimse elbette ki "The Crown".

Tiyatro:

Toplamda 12 oyun izlemişim. İlk 3 ise şu şekilde:

-39 Basamak/Mehmet Birkiye'nin yönettiği, Demet Evgar, Okan Yalabık, Engin Hepileri ve Bülent Şakrak'ın oynadığı nefis bir oyundu.
-Dansöz/ Şamil Yılmaz'ın yönettiği, Sezer Keser'in canlandırdığı tek kişilik müthiş bir yapımdı. Daha dün akşam izledim ve hala etkisindeyim. 
-Hamlet/Yönetmenliğini Işıl Kasapoğlu'nun yaptığı Hamlet Bülent Emin Yarar'ın tek kişilik farklı yorumuyla zirveye ulaşmıştı. İstanbul Devlet Tiyatrosu yapımı, neyse ki turnede yakaladım.

Bale:

Bu yıl 4 bale izledim, olsaydı daha da çok izlerdim ama elimizdeki imkan kısıtlı, buna da şükür. Dördü de birbirinden güzeldi ama illa bir sıralama yapacaksak Türkiye'nin tüm opera ve balelerinin prima balerin ve baletlerinin en önemli balelerinden sahneler sundukları "Balenin Yıldızları" burun farkıyla öne geçer. Tabii ki "Afife", "Şehrazat" ve "Fındıkkıran"ı da unutmayalım.

Opera:

Diğerlerini daha önce izlediğim için farklı tek bir opera var dağarcığımda ki o da bir görsel ve işitsel şölendi: "Madam Butterfly".

Konser:

30 Aralık'ta izleyeceğim "Musa Gökmen'le Yılbaşı Konseri"ni dahil edersek 12 tane de konsere katılmışım bu yıl. En güzellerini sıralayacak olursam:

-Melihat Gülses -Tanini Trio
-Grup Abdal
-Kardeş Türküler
-Hakan Aysev'li Dünya Kadınlar Günü Konseri
-Selva Erdener-İbrahim Yazıcı 

Sergi:

14 sergi gezmişim, hiç kaçırmam buldum mu :) En beğendiğim Cermodern'deki "Ankara, Bir Şehir Kurmak" ve İş Bankası Müzesi'ndeki "Nazım'ın Yolculuğu" oldu. 

Gelelim kitaplara:

120 kitap okumayı planlamıştı bu yıl, şu an elimde 118. kitap var ve bitirmek üzereyim. Sanırım hedefime ulaşırım yıl sonuna kadar. Çok beğendiklerim oldu, hiç sevmediklerim oldu. En sevdiklerimi önce yabancı, sonra yerli olarak sıralıyorum:

-Moskova'da Bir Beyefendi/Amor Towles
-Kayıp Çocuk Arşivi/Valeria Luiselli
-Lanet Olsun Zaman Nehrine/Per Petterson
-Reddediyorum/Per Petterson
-Mor Amber/Adichie, Chimamanda Ngozi    
-Gündoğumuna Yolculuk/Julian Barnes
-Güzellik Bir Yaradır/Eka Kurniawan
-Başka Dünyanın Kuşları/Brad Watson
-Kader/Tim Parks
-Idaho/Emily Ruskovich
-Baharda Ölmek/Ralph Rothmann
-Koşmak/Jean Echenoz
-Tarlakuşu/Dezso Kosztolanyi
-Büyümenin Sancısı/Isabel Huggan
-Sonsuz Aşk/Ian McEwan
-Görülmeyenler/Roy Jacobsen
-Beyaz Deniz/Roy Jacobsen


Ve yerliler:

-Aşıklar Bayramı/Kemal Varol
-Gergedan/Mine Söğüt
-Bukalemun/Nuray Atacık
-Tarihi Kırıntılar/Barış Bıçakcı
-Zan/Hasan Gören
-İyi Adamın On Günü/Mehmet Eroğlu
-Sarı Yaz/Mahir Ünsal Eriş
-Yüzünden Yollar Çıkardım/Akgün Akova
-İçimden Geçen Yolda/akgün Akova
-Ucunda Ölüm Var/Kemal Varol
-Amida'nın Sofrası/Silva Özyerli
-Gelirken Ekmek Al/Şermin Yaşar
-Maruzatım Var/Nurhan Süerdem
-Son Bakış/Irmak Zileli

Yeni yılda yeni kitaplarda, yeni etkinliklerde buluşmak dileğiyle sevgiler...

15 yorum:

  1. Mis gibi geçmiş 2019... 2020 yeni Umut'larla daha da güzel geçsin o zaman, Cevriye de sürgüne yollansın inşallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonuncu dileğine en içten duygularımla katılıyorum ama o Cevriye ne domuzdur, kovsan gitmez köftehor :))) Canım Ecehan, sana da en güzel yeni yıl dilekleri gelsin...

      Sil
  2. Ne güzel, ne dolu dolu geçirmişsiniz seneyi. Darısı 2020'ye, sağlıkla, neşeyle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sağolun, dileğiniz dileğimdir, çok sevgiler...

      Sil
  3. Dolu dolu geçirilmiş bir 2019.Umarım 2020 yılında da hedeflerinizi gerçekleştirirsiniz, yaşamın her günü güzellikler getirsin size.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler, aynı dilekler benden de size gelsin...

      Sil
  4. Kültür ve sanat olarak 2019'un hakkını vermişsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vermeye çalıştım fırsat oldukca, umarım bu yıl da öyle olur. Sevgiler, mutlu yıllar...

      Sil
  5. Sevgili Leylak Dalı, hayatı müzikten edebiyattan sinemadan tiyatrodan geçirerek incelten bir insansınız. Gülten Akın'ın sevdiğim dizesi vardır inceliklerin şiirinden çoğumuzun bildiği: Ah kimselerin vakti yok, durup ince şeyleri anlamaya... siz o vakti bulanlardansınız. Ben de şimdi sizden ilham aldım bakalım bu yıl kaç kitap okumuş kaç film seyretmiş, kaç tiyatroya gitmişim, bir hesaplamaya çalışayım:))) Kitapta sizin yanınıza yaklaşamam ama oldukça fazla film seyrediyorum, daha çok evde izlemeyi sevsem de sinemaya gitmeye çalışıyorum ara ara. Yaşasın sinemalar çünkü ora bizim kamusal alanımız. Seyretmediyseniz Alev Alan Bir Genç Kız Portresini de izleyin ben çok beğendim. İnceliklerin filmi gibi ve hala oynuyorsa sinemada izleyin. Sevgiyle kalın iyi yıllar bol okumalı sağlıklı keyifli...Aylin..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Aylin hanım, güzel sözleriniz için çok teşekkürler, hayatı yaşanılır kılmaya çalışıyoruz işte. "Alev alan Bir Genç Kız Portresi" festivalde vardı ama bir başka filmle çakışınca izleyememiştim, ilk fırsatta izleyeyim. Ben de size mutlu, keyifli, sağlıklı bir yıl diliyorum. Ben dönmeden bir kahve içmek arzusuyla...

      Sil
  6. Çok verimli geçmiş ne güzel. Şehir yaşamının artıları; bale, tiyatro hatta sinema.
    bizim kasaba da sinema var ama ne yazık ki popüler tüm saçma filmler geliyor.
    Allahtan kitaplarımız var
    ellerimizde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten verimli bir yıl oldu, 2020'den daha fazlasını rica ediyorum. Büyük şehrin, biraz da Antalya'nın kolay ulaşılabilen bir büyük küçük şehir olmasının avantajı. Kitaplar en büyük dost, hiç eksik olmasınlar yanıbaşımızdan. Sevgiler...

      Sil
  7. Severek izliyoruz Leylakların Leylakı 😊😊💐💐
    Daim olsun yeni yılda tüm aktivitelerin artarak sağlıkla sevdiklerinle 🍀

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay çok teşekkür ederim, hepimizin yeni yılı sağlıklı ve güzel olsun dilerim. Bir fırsat yaratıp görüşebilsek aslında ben buralardayken ama Sardunya hanımı ara ki bulasın :)))
      Sevgiler...

      Sil
  8. En kısa zamanda görüşebilmek umuduyla :))

    YanıtlaSil